20. syyskuuta 2006

volinaa

Se joka tästä käy saa kaiken toivon heittää. Jos on vinkuherkkä, kannattaa poistua takavasemmalle.

Kaikki alkoi kiltteydestä. Liikaa tilaustöitä, liian kallista lankaa, liian vässykkä neuloja joka ei uskalla pyytää työstään lankojen hinnan lisäksi juur mittää. Turha varmaan sanoakkaan että neulominen ei paljoa inspaa :P Tai sit mää oon vaan itsekäs ja laiska kakkapää.

Ollaan tässä jo voiton puolella. Kaiken teen mitä oon luvannu, kuvat näätte myöhemmin, mut ehkäpä tästä tuli opittua jotain. Tänään neuletapaamisessa kanssaneulojat psyykkasi ja sparrasi mua siihen malliin, että jatkossa osaan heti kättelyssä kertoa millä hinnalla heruu. Kiitos siitä :)

Oon minä itellekkin jotain tehny, tollai välipalana.


malli: peruspipa, mallikuvio Knittyn Swell
lanka: Mayflower Cotton 8, n. 40 g
puikot: 2,5 pyöröt & sukkapuikot



Tuli harvinaisen ruma. Ei taida olla mun viikkoni :D

Kun saan tilaustyöt tehtyä (n. 1-2vkoa) niin sit alkaa Samos-jakun puurtaminen! Ja sitä mie ootan kovasti :)

11 kommenttia :

Vilma kirjoitti...

Ei oo ruma. Kiva on. Aaltoja ja kaikkee.

Sini kirjoitti...

Mulla ei juuri oo kokemusta noista tilaustöistä. Kerran tein kaverille pyynnostä pipon. Silloin ihan paniikissa neuloin sitä mahdollisimman nopeesti ja tarkastin valmiista työstä monta (10?) kertaa ettei vaan ole jäänyt mitään virheitä. Kyllä itelle neulominen on paljon kivempaa. Virheitäkin voi selleen harkita, että jättääkö vai korjaako...

joko kirjoitti...

ruma? juu ei oo

Sia kirjoitti...

Minusta pipa on kyllä hieno!!

Mitäs ne siellä tapaamisessa sano työn hinnottelusta? Minusta se on ihan ällön vaikeaa pyytää omasta työstään korvausta, varsinkaan tutuilta. Ja tutut ei useinkaan edes odota että mistään koskaan otettaisiin muutamaa euroa enempää työpalkkaa. Olis ihan kiva tietää jotain järkevää hinnoittelutyyliä ;-)

Susanna kirjoitti...

Hinnoittelu on tosi vaikeaa. Mä olen miettinyt, että mulle ainakin tärkeintä on että on jotkut suuntaviivat jo mielessä; muuten möläyttelen ihan hölmöjä ja päädyn tekemään liki ilmaiseksi.

Miehen kanssa mietittiin, että viitteellinen tuntipalkka voisi olla 5 euroa, sen pohjalta on jo helpompi miettiä. Yleensä pohdin että paljonko sellainen tuote nyt voisi maksaa, mietin paljonko menee aikaa ja materiaalikuluja. Ja niitä sitten suhteuttaen. Neulotuissa töissä tuntipalkassa joutuu helposti joustamaan, kun tunteja voi mennä yllättävänkin paljon...

Mä olen yrittänyt opetella, että myös ystäviltä pitää osata pyytää kunnollinen korvaus. Kaikki ei ymmärrä mikä työn määrä käsitöihin liittyy, monet luulee että villapaidan tekee parissa päivässä, tai että langat olisi jotenkin halpoja.

Tsemppiä tilaustöiden loppuun puurtamiseen! Ja hei, toi aaltopipo on tosi hieno!

Janika kirjoitti...

Kivannäköinen pipo/pipa...ei yhtään ruma!

Jatta kirjoitti...

Kiitos kaikille tsemppaamisesta! On se kumma kun ymmärtävät nyökkäilyt saa olon tuntumaan heti kevyemmältä :)

Sini: Just toi liika tarkastaminen ja vouhkotus on munkin vikani, oon ihan paineessa ettei tulis mitään virheitä.. Itelle ei ole ihan niin pilkuntarkkaa.

Sia: Kaikki oli siellä neuletappamisessa vähän samoilla linjoilla susannan kanssa, eli tuntitaksa + materiaalit. Mutta nyt kun teen esim pitsihuivia, niin ne työtunnit huitelee 30 pinnassa.. Tulee siinä huiville hintaa kerrakseen :/ Emmää kyllä kehtaa semmosia hintoja repiä keltään.

susanna: Sulla on ihana mies :) Munkin mies eilen sanoi, että älä enää ota tilaustöitä kun se on ihan hullua hommaa.. Sekin ymmärtää <3 Ja kiitos muutenkin tsemppauksesta, yritän kasvattaa selkärankaani edes vähän jämäkämmäksi ;)
Toi työmäärän käsitys on mullakin vähän ongelma, siis se ettei muut ymmärrä mikä työ on esim neuletakissa. Joo multahan se sujuu ja tykkään tehdä, mut ei se sitä tarkoita että vaatetan mielelläni myös puolet suvusta.

Ja muille kiitos pipokommenteista! (on se mun mielestä vieläki kamalan ruma :P)

ihanasonja kirjoitti...

Mielesätni pipossasi on hauska kuvio!

eusu kirjoitti...

Höh... Mä katoin eka kuvan ja olin että Vau, ihana pipo. Mä haluun kanssa (niinkuin usein ajattelen kun katson sun - varsinkin suklaan ruskeita - töitäsi). Sit aloin lukea tekstiäsi ja sä haukut pipoa rumaksi???? Ho-hoi! Lähetä mulle se:))

No ei vainen. Tosi paljon sulle tsemppiä. Mä tiän tunteen, että ei kehtais pyytää tekeleistä kunnon hintaa. Toisaalta kampaajatuttuni tulee, leikkaa hiukset nips naps - 20 min. Ja pyytää kuitenkin kohtuuhinnan - jos ajattelee noin niinkuin tunti liksoja ja se on oikeesti vaan vaivan palkka! Kaikki tietää kampaamoiden hinnat (tää oli siis vaan niinkuin yksi esimerkki) Sit ku ite tekee jotain - jsa kun mäkin oon vielä ohan harjoittelija. Jonkun huivin tekemiseen jos aikaa laskis menis varmaan... hmm... paljon?? Langat ja kaikki.

Rakas siskoni (Vikke, Kasvatan minua-blogista) just tossa yks päivä kerto, että joku oli pyytänyt tekee sitä jonkun jutun jostain Novitan kalliimmista langoista. Siskoni sanoi, että "ei se varmaan tiä mitä ne langat maksaa, enhän mä kehtaa pyytää siltä niitten lankojen lisäksi tekopalkkaa". Sitten se mietti ohjeen lähettämistä Novitalle, että saisi langat ilmaseksi, niin vois sitten pyytää niitten lankojen hinnan. No, siinä sitten keskustelimme asiasta. Se on sanottava heti aluksi suoraan hinta!!

Helmis kirjoitti...

Hmmh, sama tilaus + hinnoitteluongelma täälläkin välillä.
Samaisesta syystä tulee sit yleensä mieluummin tehtyä lahjaks - ei tarvii miettiä hintoja :D.
Joskus yritin sellaista käytäntöä, että pyysin tilaajaa itse ostamaan langat ja sit sovittiin joku könttäkörvaus vaivasta. Silloin se matskuhinta ei tavallaan tuu mun piikkiin ja tilaaja voi ite mielessään päätellä, miten "halpoja" ne langat sit on. Toisaalta ei voi ihan vapaita käsiä antaa lankojen hankkimisellekaan, kun ei ne välttämättä sit sovi siihen työhön, mikä pitäis tehdä. Eli pitäis olla lankakaupassa mukana tsekkaamassa ne langat, tilaaja vaan maksais.

Musta toi pipo on kiva, mut ihanku siitä puuttuis viel joku juttu. Tuunaamista?

Jatta kirjoitti...

ihanasonja: Kiitti, se kuvio on Knittyn Swellistä :)

eusu: Loistavaa tsemppausta, kiitos :D Kiva kun joku jaksaa lätistä kommentteihin vähän enempi!
Ois hienoa jos kukaan ei edes pyytäis multa tilaustöitä kun revin niistä tämmöset daijupaineet.. Toivottavasti Vikke osaa pyytää kunnon tekopalkan omista tekemisistään :)

helmis: Mulla on noi lahjaksineulomisetkin aika heikoilla.. Omat projektit veis kaiken mun aikani, oon kai aika itsekäs ;)
Mun tarvii pohtia tuota pipon tuunausta.. hyvä idea :)