8. huhtikuuta 2008

tuhlaajatyttö ja ompelun tuska

Kotiuduin juuri Helsingistä jossa olin viettämässä laatuaikaa äipälläni. Käytiinkö lankakaupoilla? Käytiin. Ostinko mitään? No että ostinko!


Mulla on langanostokrapula. Lähti niin sanotusti lapasesta :D Harrastan itseruoskintaa ja taputtelen välillä lankakeriä sekä mahaani, jonne ahdoin ruokaa kolmessa päivässä täysin käsittämättömän määrän. Ahne tyttö, niin monella tapaa..

Mut on ne ihania, eikö olekkin? Ja kaikelle suunnitelmat valmiina, en malttais odottaa että saan langat puikoille!

Olen yrittänyt opetella paremmaksi ompelukoneen käyttäjäksi viime viikkona. Homma ei vain luonnistu multa kauhean hyvin, tuskastun moniin eri vaiheisiin ja siihen, että purkamalla ei paljoa pelasteta. Tiina lähetti virtuaalisesti kärsivällisyyttä mutta ei tainnut paljoa auttaa..

Jaa mitäs minä ompelen? Työn alla on kevät/kesä/syystakki johon olen saanut inspiraatiota lukuisista blogeista sekä Paola Suhoselta.


Nämä takit ovat Ivana Helsingin tämän talven mallistoa, ihania mutta liian arvokkaita minun kukkarolleni.. Kiana on tehnyt kauniita takkeja lapsille ja aloinpa ajatella josko vaikka aikuiselle voisi näillä taidoilla saada jotain yhtä ihanaa aikaiseksi..


Kun syksyllä näin Isoimmanpapun ompeleman talvitakin olin jo ihan myyty. Nyt mulla on kaavat, kankaat ja vetoketju. Kappaleet leikattu, saumurointi menossa. Pitäkää peukkuja, ite oon ihan kauhuissani että munaan jotain tapani mukaan ja takki on käyttökelvoton. Iiks!!

30 kommenttia :

sannero kirjoitti...

Ompelun tuskaa täälläkin, tekeillä oleva mekko on lentänyt liian moneen kertaan nurkkaan ja huomenna luvassa uusi purku-urakka. Itseommellusta takista haaveilen myös, mutta ei näillä taidoilla, ei tällä kärsiväisyydellä. Kymmenen vuoden päästä ehkä?

Uteliaana tyttönä kyselen mitä olet ajatellut noiden ihanan väristen muskatien varalle? omassa kaapissa odottaa neljä kerää täysin toimetonta Muskatia, suunnitelmia vailla.

Lotta kirjoitti...

On ihania, on! Ei siitä voi sua syyttää olleskaan, ne Hesan lankakaupat vaan on sellasia... pienelle päälle liikaa :).

Jatta kirjoitti...

sannero: Just tuo on niin ärsyttävää omelussa, minä ainakin luovutan aina ihan liian helposti :P

Muskatia on yhteensä 600 grammaa ja luulen että niistä tulee Bianca's Jacket. Kai. Juu :D Tulee tulee :D :D

lotta: No niinpä! Menee ihan sekaisin kaikesta siitä lankamäärästä :D

Jaana kirjoitti...

Upeita lankoja, ihania värejä! Mä oon kanssa ihaillu ja kuolannu noita retrotakkeja, ja melkeen jo etsinyt kaavoja (juu, vaikken oo verhoja kummempaa ommellutkaan:). Kiusaus kokeilla voi yltyä ylivoimaiseksi kun esittelet tulevan takkisi...En meinais malttaa odottaa...

Anonyymi kirjoitti...

Pakko kysäistä, että pystytkö kertomaan, mistä sulla on kaavat suunnittelemaasi takkiin? Itse olen ihaillut samaa mallia!

Susanna kirjoitti...

Hyvä siitä tullee, sä osaat!!! Pistä meiliä jos oot pulassa! Nii ja minkä kokonen sä oot? Se valkoinen puhvihiha on burdan kokoa 42-44, jos se sulle sopii niin saat halvalla.

Jatta kirjoitti...

jaana: Mä nyt sit vihdoin ostin sitä ruosteen väristä lankaa :) Toivottavasti en saa siitä ihan höttöä neuloessa vaikka vähän varoittelitkin. Pakko saada neule kerralla onnistumaan!

Yritän saada takin huomiseksi kuvauskuntoon. Mikäli en onnistu niin.. voi huoh!

anonyymi: Kaavat olen piirtänyt itse käyttäen kolmen eri takin kaavoja mm. Modasta ja SKsta mitä varastoista löytyy. Hirveä homma, mutta valmiita kaavoja en löytänyt vaikka etsin sinnikkäästi monta kuukautta.

Susanna: Voi kiitos, ootko vähän kiltti! Ja pistän sulle mailia, ostan paidan pois oikein mieluusti, se onkin sitten mun eka ammattilaisen ompelema vaate, wow!

joska kirjoitti...

Siitä se lähtee! Ompelu on kivaa, ainakin välillä. :) Melkoista opettelua täälläkin, joskus jopa sujuu oikein sutjakasti. Välillä on parempi jättää ompelus odottamaan parempaa päivää...

joko kirjoitti...

ihania takkeja! minä olen jo etukäteen ihan kateellinen..

Maartsi kirjoitti...

Helsinki on vaarallinen paikka. Minullehan kävi samoin viime viikolla. Parhaillaan olen Joensuussa ja paikallisen lankakaupan ale tuli hyödynnettyä. Tuli kyllä hyödynnettyä normaalihintaisetkin lankahyllyt. En ole vielä päättänyt, pitäisikö olla iloinen vai nolostunut.

Jatta kirjoitti...

joska: Se sun täkkitakki on aivan ihana, tuo idea on pakko pistää korvan taakse! Nyt oon ommellu jo taskut paikoilleen ja yhdistin ala- sekä ylähihan. Tulin tuumaustauolle kun en enää tiedä kumpi hiha on oikea ja kumpi vasen :P Voi kakki!

joko: Juu, kiva postata noiden takkikuvien jälkeen omasta takista, rima vähän korkealla :D Mutta katsotaan, vielä näyttää hyvältä.. ;)

maartsi: Alan kallistua iloisen puolelle. Saas nähdä tuleeko ripitystä kun mies näkee ostokset :D No yleensä se vaan pudistelee päätään, kai se on jo luovuttanu.. Hihii..

Kiana kirjoitti...

Innolla odottaen :)

Minullakin on vakaa aikomus varastaa lähiaikoina sen verran aikaa (jostakin?) että ompelen itsellekin takin, kankaat ja kaavat odotelleet jo ihan liian pitkään.

Marsvin kirjoitti...

Mitä? Olit täälläpäin maailmaa!? Olispas ollut hauska törmätä lankakaupassa: "heh eheheee, ootsä muuten Jatta? Mä oon Marsvin...heheheee"

Ja hei, kyllä sä osaat sen takin!

Anna kirjoitti...

Odotan innolla sun takkia. Mullakin on mietintämyssyn alla.

Jatta kirjoitti...

kiana: Apua, ammattilaisen silmissä mun ompelupompelut on varmaan ihan kauheeta katsottavaa :D Istutin just hihat, miten se voi aina olla yhtä hankalaa, jompikumpi kangas ruttaa ja sit ratkotaan ja koitetaan syöttää enemmän.. Joka kerta sama parku ;)

marsvin: No älä :D Oisin varmaan taas tapani mukaan menny ihan dorkaksi ja puhua pölpöttäny mitä sattuu, mulla on upea taito hermostuneena puhua aina vaan enemmän, nopeammin ja vähemmän järkeviä. Voi häpäsy sit jälkeenpäin ;D

anna: Yrittänyttä ei laiteta. Vaikka lopputulos sukkais kuinka pahasti ;)

Satu H kirjoitti...

tuskin maltan oottaa millasen takin teet. oon kyllä ihan varma että siitä tulee tosi hieno! :) minen kyllä uskaltas ruveta ite ees aattelemaankaan et tekisin jotain kaavoja itse.. mutta joo, ommeltua tulee kyllä ihan liian harvoin.. pitäis kyllä joku kerta itekin pitkästä aikaa.. :)

Vilma kirjoitti...

Sun takista tulee varmasti hieno, mä en epäile yhtään sun taitojesi riittävyyttä!

Ootpas ostanut ihania lankoja, noi Muskatit varsinkin on huipun värisiä. Langanostokärpänen surraa täälläkin vinhasti, toivottavasti se väsyy ennen mun seuraavaa Hesan-reissua... ;)

torrance kirjoitti...

Ooh, aika pelottavaa tollanen takin ompelu. Mie en oo vielä moiseen uskaltautunut. Pitäis kyllä. Ehdottomasti. Onnea matkaan!

Jatta kirjoitti...

satu h: Mä menin urhoollisesti tuulta päin, ompelu on vieläkin vaiheessa kun voimat loppuivat kesken.. Mut luulen että se onnistuu. Vaikka taskut tais tulla liian alas kuvionkohdistuksen takia. Ei se mtn :)

vilma: Langan ostaminen on ihanaa. Uuden langan neulominen on ihanaa. Kaikki on ihanaa :D :D :D

torrance: Kiitos tsempistä, eikhän se siittä. Ellei saumuri syö koko takkia yhtäkkiä ;D

Hansu kirjoitti...

Onneks täällä ei oo paljo lankakauppoja.... NOi toppikset on ihania. Jotkut hakee täältä Kuopiosta asti Daiga Daiga Duusta toppiksia. Ne huomaa heti kun kävelee vastaan kadulla. Siis puhun näistä Mirkan takeista: http://www.mirkatuovinen.com/

Anonyymi kirjoitti...

Olen uusi lukijasi, todella upeita töitä saat aikaiseksi kovaa vauhtia!

Itse olen aloitteleva neuloja, ja välillä meinaa iskeä epätoivo. Olen tehnyt 5 paitaa, ja kaikki ovat liian isoja tai liian pieniä :(( Useamman pitsikolmiohuivin olen jo tehnyt joten taitoja sinänsä on, mutta en vaan kykene tekemään oikeaa kokoa, ja yleensä huomaan virheen vasta täysin valmiista työstä. Joten mielenkiinnosta kysynkin: miten ihmeessä saat aina oikeaa kokoa aikaiseksi? Tapahtuuko noin proo tekijälle mokia koskaan?

Odotan jo innolla uusia kuviasi, kenties innostun ompelemaankin kun näen takkisi!

Jatta kirjoitti...

hansu: Oon kuolannut Daigadaigaduun vaatteita ja kaikkea mitä se kauppa myy jo varmaan kolme vuotta, käymään en ole päässyt ikuna :( Pääkallonappeja tilasin sieltä reilu vuosi sitten ne oli ihania :D Noi Mirkan takit on täydellisiä, omppupompputakki on suosikkikansiossa visusti tallessa. Mutta käsityö maksaa ja minä olen semmonen "kyl tuon vois tehdä ittekki jos viitsis"-tyyppi. Jos nyt sitten.. Taskut ainakin tais mennä sittenkin purkuun. Säätää säätää..

anonyymi: Kiitos! Sanat lämmittivät todella kun kotiuduin vesisateessa juuri töistä..

En todellakaan neulo aina oikeaa kokoa! Mutta olen oppinut että neuletta kannattaa sovitella usein ja kirjoittaa ylös omat mittansa (takakappaleen leveys jne jne) niin homma helpottuu edes vähän :) Neuleen venyminen ja pingotuksen vaikutus täytyy yrittää arvioida sovitteluvaiheissa vaikka välillä joutuu ottamaan aika isojakin riskejä. Olen myös sellainen jäärä että neulon uudelleen tosi herkästi, en luovuta kovin helposti. Mutta kyllä täällä ärräpäät lentelee joskus ja puretaan oikein antaumuksella!

Tsemppiä neuleisiin :D

Päivi kirjoitti...

Hei Jatta, blogissani on sinulle tunnustus, koska blogiasi on mukava lukea. Olet reipas, innovatiivinen, panostat myös blogisi ulkoasuun, valokuvat ovat loistavia. Lisäksi jaat ohjeistasi muidenkin käyttöön. Zetoreita on syntynyt jo kaksi ohjeellasi.

Tupuna kirjoitti...

Onnea takin ompeluun:)
Juu, lankakaupoissa vierailu on "vaarallista":)

Elisa kirjoitti...

Otan osaa tuohon ompeluntuskaan, mä oon niiiiiin tumpelo ja kade niille jotka osaa, kaavoista en tajuu mitään... Mutta onnea takin kanssa, pidän peukkuja ja haastan sinut mukaan harmaiden päivien karkoitukseen: http://elisanoo.blogspot.com/2008/04/keltainen-haaste.html .

ColibriDreams kirjoitti...

Oi oi, onpas kauniita takkeja! Varmasti siitä sunkin takista tulee tosi hieno, en malttaisi odottaa sen näkemistä! Itse en ole kyllä ollenkaan ompeluihmisiä, ikävä kyllä. Vaikka ehkä pitäisi taas joskus kokeilla, viimeksi olen tainnut ompelukonetta käyttää lähinnä lukioaikoina eikä siitä mitään kuanista syntynyt. Mutta kaipa ompelemaankin voisi oppia, jos oikein yrittäisi.

Jatta kirjoitti...

päivi: Kiitos, tässähän vallan punastuu :)

tupuna: Onnea tarvitaankin, takki on ollut telakalla jo monta päivää kun olen vaan ollut töissä ja nukkunut.. ja no neulonut :D

elisa: Kiitti, yritän saada urakan kunnialla suoritettua loppuun. Välillä meinaa usko loppua.. Laitankin noita kuvia linkkinä vaikka sun blogiin, kiva idea!

colibridreams: Kyllä sitä oppii vaikka mitä jos vaan jaksaa tarpeeksi harjoitella. Mut välillä palaa kyllä käpy kun tuntee itsensä ihan poropeukaloksi :D

kirstaiker kirjoitti...

Tosi kivan värisiä lankoja! Sulla on muutenkin ihania neulomuksia tehtynä! Mulla on edessäpäin Helsingin reissuja enemmänkin, voisko saada vinkkejä missäpäin on hyviä lankakauppoja?

Jatta kirjoitti...

kirstaiker: Hyviä lankakauppoja Helsingissä, hmm.. No ainakin itse käyn aina Sypressissä sekä Menitassa, onhan siellä vaikka mitä mutta noi on mun suosikit :) Ehkä pitäis itsekkin selvitellä ja käydä vaikka Novitan tehtaanmyymälässä ensi kerralla!

Kamicha kirjoitti...

Oi että tuo oranssi Muskat vetää silmää puoleensa.

Ja kommentti seuraavaan postiin - takista tuli kerrassaan upea!