10. helmikuuta 2011

ihana kamala unettomuus

Olen ollut aina sitä mieltä että öissä on taikaa. Rakastan sitä kun koko muu maailma nukkuu, kaikki on yöllä niin toisin.

Valvon usein öitäni ja kärsin seurauksista päivällä. Olen kuin alkkari ryyppyputkessä, imeydyn valvomiskierteeseen kuin varkain. Jossain vaiheessa muutaman tunnin nukkuminen ei enää riitä, ja saatan nukkua jopa 20 tuntia putkeen. Elän taas kuin normaalit ihmiset jonkin aikaa, kunnes kaikki alkaa alusta.

Kaikkein herkullisinta valvominen on silloin, kun herää aamuyöstä pirteänä kuin peipponen. Silloin teen yleensä parhaimmat oivallukseni ja olen jo täydessä vauhdissa kun muu maailma vasta heräilee. Kaikkein kamalinta taas on valvoa, kun ei pysty nukkumaan. Silloin kaikki on mustaa ja ahdistavaa, päivät täynnä pahaa oloa ja laahaavia askelia.

Kivi

malli:
"Kivi", oma malli (
Kivi, Paperi & Sakset)
lanka: Novita Tempo, 260 g kauluriin ja 190 g säärystimiin
puikot: 3,5 mm ja 5,5 mm
muuta: Ravelryssa täällä

Oli syy valvomiseen mikä tahansa, niin hyvin harvoin olen siinä tilassa etten jossain vaiheessa tarttuisi neuletyöhön. Neulominen on hirmu rauhoittavaa. Se on mulle vähän niinkuin tutin syöminen vauvoille.

Kivi

"I find it so much easier to be creatively free at night. Nighttime is the best time for making art. The later at night it gets the further into another world you go." -Mark Ryden-

31 kommenttia :

Anna-Kaisa kirjoitti...

Nämä menevät ehdottomasti työlistalle! Lista tosin tuntuu loputtomalta, kun kaikkialta hyökkii ihania neuleohjeita. Vasta eilen suunnittelin, ehtisikö sinun Weeruskasi vielä täksi talveksi, jos tilaisi lankat kohtapuolin. Cascade 220 Superwashia ajattelin, mutta saa nähdä. Neulominen on niin koukuttavaa ohjeista, blogeista ja kuvista puhumattakaan.

villapeikko kirjoitti...

Tosi kauniit!
Täällä toinen valvoja. Arkisin unet jäävät tosi vähäisiksi kun nukkumaanmenoajasta riippumatta pitää herätä 6.30 :)

Kottby kirjoitti...

Aivan upea setti! Jonoon menivät... melkeinhän tässä alkaa toivoa, ettei tämä talvi vielä loppuisikaan.

Unettomuudesta en ole koskaan kärsinyt tai saanut nauttia, mutta lasten myötä olen oppinut mitä on valvominen ja väsymys. Eikä se sovi minulle :-) Mutta neulominen todella rentouttaa. Olen huomannut, että vartti puikkojen kanssa piristää usein paremmin kuin samanmittaiset tirsat!

Vilma kirjoitti...

Siinähän ne ihanat onkin! Upeasti käy noi säärystimet kenkiin. Rock rock. :)

Valvominen on niin syvältä silloin, kun ei haluaisi valvoa. Koko alkuvuosi mennyt ihan kaivoon uniongelmien takia, mutta nyt ehkä vähän kirkastuu. Toisaalta se on just niin kakspiippuinen juttu, että yöllä ajatus lentää ja ideoita tulee, mutta on se karmeeta silti herätä 6.45 uuteen päivään. Silloin ei kyllä lennä ainakaan ajatus. :)

Marsvin kirjoitti...

Ohh, taas ihana kauluri! Ja talvikin sopivasti jatkuu kirpakkana.

Mäkin oon valvomiskierteessä, eilen 01 nukkumaan, kello soi kuudelta. Buaaah! Toissailtana klo 02 nukkumaan. Onneksi on kohta loma. Lomalla ei voi katsoa telkkaria, eikä oikein jaksa kutoakaan, kun päivät menee ulkona ja ruoan jälkeen on valmis petiin ;D

Mageet kenkulit BTW!

Elli kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
perhoneito kirjoitti...

Jos tutista pitää vierottaa siinä vuoden iässä, ni onkohan määritelty myös neulevierotusikä?
Ihania neuleita taas! Mä just selailin sun blogia läpi ja totesin, että tää sun nykyinen pukeutumistyyli/neulomukset on just sellasia, mitä itsekin haluisin itselleni!!

Jatta kirjoitti...

Anna-Kaisa: Ooh, Weeruska huippulangasta! Mä niin haluaisin kans täräyttää oikein oksettavan ison ja kalliin lankatilauksen menemään, mut jos vielä malttais syksyyn asti odotella. Opiskelijabudjetti, kirottua :D

Juu ja kiitos kamalasti kehuista! Itse oon aivan säälittävän koukussa kauniisiin kuviin ja saatan kuluttaa naurettavia aikoja kuvapankeissa pällistellessä <3

villapeikko: Mä en tajua miten selviän sitten jos ja kun lapsia tulee :o En varmaan muista ensimmäisistä vuosista mitään, hui!
Ja aika nihkeää se on juu herätä aamulla lyhyiden unien jälkeen (tai jatkaa samoilla silmillä) vaikka yöllä olis ollu kuinka hauskaa :D

Kottby: Ihana jäniskuva sulla profiilikuvana! Mulla on yhdessä koulujutussa teemana nyt jänikset ja olen niistä ihan intona <3

Ja kiitos kehuista kovasti! Sais kyllä loppua jo talvi, mä haluan pyöräilemään! Siellä on ihan liian kylmä :P

Väsymys on kyllä kurja juttu ja nostan hattua kaikille vanhemmille jotka valvovat kuka mistäkin syystä. Hmm, harmi ettei neulomalla voi korvata nukkumista kokonaan ;D

Vilma: Kiitos, kengät on kyllä ihunat pärräpuutsit :D

Valvominen pakosta ei juu ole kyllä yhtään kivaa. Viime yönä oli valvomisen tunne ja halu, nyt olis kyllä niin unta vailla :P Tämä koulupäivä on ollu aika hanurista tähän asti, tahmeeta sanosin :D Mutta taidan elpata ens yönä akut täyteen, saatanpa kipsahtaa sängyn pohjalle jo vallan alkuillasta!

Ja tsemppiä sun unettomuuteen, pitkä valvomisputki ei oo leikin asia. Sä teet pään sisällä yötkin väikkäriä, kone mikä kone <3

Marsvin: Eiks ookki päheät popot! Etsin melkein vuoden tarpeeksi pyöreäkärkisiä ja löysävartisia pärräpuutseja enneku tärppäs. Jeijei!

Sä oot ihan oikeesti ikiliikkuja! Lomalla kuuluu piereskellä sohvanpohjassa eikä urheilla :D Ei vaan, kateellinen oon ku sulla on virtaa. Siks sitä varmaan onkin :) Äläppä valvo liikoja sinäkään!

Elli: Mihinköhän sun kommentti hävisi :o No mutta, kiitos kehuista paljon ja tsemppiä sinne vauvan kanssa <3 Kurjaa jos itse ei saa nukuttua vaikka toinen tuhisee tyytyväisenä. Jospa se tuo aurinko auttais, kauniisti se nytkin paistaa. Vaikka kylmähän siellä on :P

perhoneito: Ei saa olla vieroitusikää! Ihan kamalaa jos ei voisi neuloa, mä en oikeasti tiedä miten sopeutuisin. Hui, kamala ajatus :D

Ja kiitos kehuista!! Neuleilla saa tosi kivasti piristettyä asuista ihan erinäköisiä kun vähän kikkailee :D

Leena kirjoitti...

Kiitos taas kerran ohjeista unettomien öiden viihdykkeeksi. Välillä muutakin kuin pelkkää Pilveilyä :)

Anonyymi kirjoitti...

Todella kivannäköiset setit ja upeasti yhdistelty asuihin ja kuvattu. Kiitos silmänilosta!

Täytyy silti sanoa, että suhtaudun vähän kriittisesti siihen, että yksinkertaisista malleista - ja tämä on erittäin yksinkertainen - tehdään maksullisia ohjeita. Neulepintoja tuskin voi enää keksiä omia uusia ja muutenhan tuo taitaa olla lähinnä vain putkea. Mutta eihän niitä toisaalta ole pakko ostaa :-)

Hyvää työtä joka tapauksessa.

Jatta kirjoitti...

Leena: Voi kiitos itsellesi :D

anonyymi: Kiitos kehuista! Tykkään kuvata valmistuneet neuleet huolella, olenki joskus miettiny että musta saattais tulla hyvä kuvausassari :D

Totta että mallineuleita ei oikeastaan ole enää keksittäväksi maailmassa. Nämä kolme olen tallettanut vuosien aikoina sellaisina, joita pitää päästä johonkin vielä kokeilemaan. Aika iso kikkailu silmukkamäärissä kuitenkin oli, jotta sai sitä putkea aikaiseksi, kyllä tuli monta kertaa purettua ja laskettua uudestaan. Ja työmäärä on kirjoittamisessa aika suuri, ei näillä ohjemyynneillä tuntipalkoille pääse :) Ohjeen maksullisuus motivoi ylipäätänsä kirjoittamaan ja näkemään vaivan sen tekemiseen. Muuten saattaisi valitettavasti jäädä kirjoittelematta :(

affen kirjoitti...

Kivan näkönen setti taasen! Neulomisesta vierotusikä on sitten, kun käsien nivelet alkaa väittään vastaan (näin mua on vanhemmat kolleegat pelotellu). Toivottavasti siihen on vielä piiiiitkä aika (tai ennen lopullista tuomiota keksitään joku kotikäyttöinen puudutusaine, ettei kipu haittaa ;).

SatuK kirjoitti...

Kuulostaa samanlaiselta valvomiselta kuin mitä täällä juuri läpikäydään. Mihin ovat kadonneet erinomaiset unenlahjani?? Toivottavasti ne palaavat, kun pääsen taas töihin.

Tupu kirjoitti...

Todella komeat tekeleet. Mulla on kanssa noita uni ongelmia. Mutta nekin täytyy kääntää positiiviseksi niin kun sinäkin teet. Kirjooitat niin kivasti pidän blogistasi.

Tess kirjoitti...

Kauniit!

Mie oon kärsinyt unettomuudesta kausittain läpi elämäni. Huono nukkuja. Mun kohdalla se on vain ollut melkeinpä aina negatiivista. Yökukkujan vikaa mussa on, mutta normielämä ei anna oikein mahdollisuutta sellaiseen ja koska olen ihan surkeassa kunnossa, jos jää paritki yöunet heikoille, niin ei oikein löydy positiivista.

Toki jos vois itse määritellä työaikansa yms. asiat, tekisin varmaan paljon asioita juuri yöllä ja valvoisin mielikseni. Noin ylipäänsä kun olen kokenut yöajan aina rauhoittavammaksi kuin päivän. Kai se on vain se tunne, kun on hiljaista, rauhallista ja suurin osa muista ihmisistä on unten mailla. Tuntuu, että voi tehdä mitä mielii.

Nina kirjoitti...

Ooh, makeet kengät! (huomaatko miten mä huomaan heti ne olennaisimmat seikat? :D ) Eniveivi, kauluri ja säärystimet on kyl kans tosi ihkut. :)

Emma kirjoitti...

Hieno trilogia! Lempparini on tämä viimeisin :)

Jatta kirjoitti...

affen: Kyllä :D Mun äippä on taas varoitellut että niskat menee iän myötä neulontakunnottomiksi. Hui! Kaipa sitä sitten priorisoi vähän erilailla jos on kovia kipuja :( Siihen asti on lupa nauttia ;D

SatuK: Voi että, tsemppiä nukkumiseen sinnekki! Täällä minäki vielä valvon.. hohhoi, toivoton tapaus :D

Tupu: Voi kiitos kovasti <3 Ei sitä kuitenkaan aina jaksa ottaa kovin positiivisesti sitä nukkumattomuutta, olen oikeastaan opetellut elämään asian kanssa :D Pienestä asti sama vika, tyyppivirhe ;D

Tess: Mä olen ihan mielessäni että on olemassa säännölliset menot, muuttuisin varmaan totaaliseksi yöeläjäksi muuten :o Luulen, että tulis aika nopeasti mielenterveysongelmia jos ei näkis aurinkoa koskaan. Hyi kauhea!

Väsyneenä suorittaminen on kyllä ihan kamalaa. Mulla tulee aika nopeasti hajamielisyyttä väsyneenä. Tänäänkin etsin kynttilöitä jääkaapista ja ihan liian kauan :D Jossain se aivojenkin raja kai menee vaikka mieli haluaa tehdä mitä tykkää.. Nytkin on pelko persiissä että touhuan taas koko yön vaikka olen nukkunut neljän vuorokauden aikana ihan säälittävän vähän. Mutta mulla tulee näitä kausia kun en tunne tarvitsevani unta. Jonkun pitäis käskeä mua täällä sänkyyn ;)

Nina: Kiitos, siis onhan noi hienot! Pakkohan ne oli laittaa kuvatessa jalkaan ;D

Emma: Oi, trilogia <3 Kiitos!

Tiia kirjoitti...

Aivan mahtavat asusteet. Ei pitäis lukea blogeja, kun tulee ahdistus siitä mitä haluais tehdä.

Mitä opiskelitkaan? Itselläni suunnitelmissa haku kässänopenkoulutukseen ja amk tekstiilisuunnittelijaks.

Anonyymi kirjoitti...

AIVAN UPEITA NEULEITA! Olen itse vasta aivan aloittelija näissä kutomisjutuissa (juuri ja juuri se peruspalmikko on löytynyt :) ja ihastelen kovasti näitä luomuksiasi! Ovatko nuo ohjeet Ravelryssä aina englanninkielisiä?

Pakkasterveisin Minna

Anna kirjoitti...

Tosi kaunis on tuo neulepinta! Ja makeasti sopivat kenkiin. Mistä noin hienot kengät ovat peräisin?

Jatta kirjoitti...

Tiia: No mut sehän on kiva ahdistus kun ei lopu ainakaan tekeminen keskes :D

Mie opiskelen muotoilua HAMKissa Wetterhoffilla. Se on kyllä ehkä ihan parasta vaikka joskus melko stressaavaa <3

Minna: Ihana kun olet löytäny neulomisen, se on kyllä ihan paras harrastus :) Ja kyllä ne muutkin jutut ja kikat löytyy aikanaan, pikku hiljaa kun innostuu :D

Ravelryssa ainakin minulla on ohjeet sekä suomeksi että englanniksi, niin on aika monella muullakin kotimaisella suunnittelijalla :) Että kyllä siellä pärjää ilman lontoontaitoakin! Suosittelen kyllä Ravelrya lämpimästi, ehkä paras keksintö neulerintamalla sitten pyöröpuikkojen <3

Neulontailoa!

Anna: Voi kiitos! Kengät on Ellokselta, täältä! Mulle tulee aika usein niitä tarjouksia että saa -40% tilauksen kalleimmasta tuotteesta, ja oon melkein aina sillon tilannu Ellokselta kengät :D Ja noi on kyllä aivan ihastuttavat <3

enkulin käsityöt kirjoitti...

Ihania töitä jälleen

Maija kirjoitti...

Setti on aivan ihana! Virna- myssy on näiden ohella päänsisäisellä pakko saada- listallani pyörinyt jo pitkään. Mutta tuo PayPal, enhän mä sellaista osaa käyttää :D
Olisiko näitä ohjeita mahdollista saada ostaa ilman paypalia, maksaa tavallisella tilisiirrolla?

Jatta kirjoitti...

enkulin käsityöt: Voi kiitos :)

Maija: Kiitos kehuista :D Laita mulle s-postia, jatta78 at hotmail . com, kyllä sen ohjeen ilman paypaliakin saa ;)

ulla kirjoitti...

En haluaisi pelotella, mutta tuo kertomuksesi valvomisesta kuulostaa niin tutulta. Minäkin olin sellainen jokunen vuosi sitten, kunnes unettomuus ryöstäytyi hallinnastani. Olin vain mielissäni herätessäni aamuyöllä, kun oli aivan hiljaista. Ajatukset tulvivat päästäni enkä tuntenut väsymystä, kunnes lopulta minun ei tarvinnut nukkua enää yhtään. Lopulta aloin kokea harhoja tai ehkä se oli äärimmäisen pelon tuottamaa. Sain lääkettä, jonka avulla aloin nukkua, jonka avulla vihdoin aloin tuntea sitä kertynyttä väsymystä. Se oli kuin olisin kävellyt päin seinää, sellainen äkkipysähdys. Mutta siihen olisi pitänyt puuttua jo paljon aiemmin, kun minulla vielä oli muistia ja keskittymiskykyä jäljellä. Toipuminen tuosta maanisesta romahduksesta kestää minulla vuosia, jos yleensä enää palaudun siitä. Nykyään minun pitää koko ajan tarkkailla alati vaanivia ylikierroksia, ottaa lääkkeeni säännöllisesti aamulla ja illalla ja mennä aina nukkumaan yhdeksältä illalla - tai minun käy taas huonosti.

Jatta kirjoitti...

ulla: Hui, kylläpä sulla on ollu rankka kokemus! Toivottavasti oot jo parempaan päin, tuollaiset ongelmat kun säteilevät vielä vuosien päähänkin. Tsemppiä kovasti!

Älä kuitenkaan ole minusta huolissani, minä olen ollut tämmöinen ihan aina :) Ja osaan tarkkailla mielestäni itseäni melko hyvin erottaakseni, jos jokin olisi todella vikana. Ystävän maniaa vierestä seuranneena tiedän että siitä on leikki kaukana, ja luulen että ainakin mieheni huomaisi hälytysmerkit jos itse en osaisi hakeutua hoitoon.

Nyt olen viimeiset kolme yötä nukkua napottanu kellon ympäri :) Elän aalloissa, valvon ja nukun kausittain omituisesti. Tämä postaus oli aika kärjistetty esimerkki, useimmiten kuitenkin elän ihan niinkuin normaalit ihmiset.

Kiitos kuitenkin kovasti huolenpidosta <3

Elli ja Aura kirjoitti...

Heh, nyt vasta hokasin tulla tänne selittelemään. Kone sekoili jotain aivan käsittämätöntä (tai blogger/gmail se taisi olla). Yritin jättää toisen viestin, mutta siihen se ei suostunut ollenkaan ja ensimmäinen oli siis jo kadonnut. No, toivotaan että sekoilut loppuisi ;)
Elli

Jatta kirjoitti...

Elli: No höh! Mulla tuota sekoilua tapahtuu kun kommentoin kännykällä, mikään ei ole ärsyttävämpää ku pitkän kommentin katoaminen bittiavaruuteen :P Tekniikka ja minä, mismatch ;D

Puikkojen kilinää kirjoitti...

Nää sun neuleet on todella kauniita!

Anonyymi kirjoitti...

Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

Jätä yhteystietosi:
Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy, johanna.salovaara@kaufmann.fi tai Puh. 050 575 2414.